fbpx
#062 Czy dzieci powinny oglądać bajki w przedszkolu?

#062 Czy dzieci powinny oglądać bajki w przedszkolu?

Pamiętam, jak jedna z mam zapytała mnie o to, po co niektóre przedszkola wyposażają sale w telewizory. Co więcej, aktualnie w wielu placówkach są zamiast nich rzutniki, ekrany i tablice multimedialne. Czy to obowiązkowe narzędzia nauczyciela przedszkola? A jeśli tak – w jaki sposób i jak często powinien z nich korzystać? I jak to jest z bajkami – czy dzieci powinny oglądać bajki w przedszkolu?

#061 Tematyka kompleksowa w kontekście świąt

#061 Tematyka kompleksowa w kontekście świąt

Za nami kolejne Święta Wielkiej Nocy. Ze względu na to, że od tygodnia trwa zdalna edukacja przedszkolaków, rodzice jak nigdy wcześniej mają wgląd w to, jakie zajęcia wokół tej tematyki proponowane są dzieciom w przedszkolu. Wspólnie wysłuchują opowiadań, oglądają przesyłane przez nauczycieli materiały, wykonują prace plastyczne i organizują zabawy. I mocniej niż zwykle pojawił się w tym roku dylemat zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców, w jaki sposób ta tematyka powinna być w przedszkolu realizowana?

#060 Zdalne nauczanie w przedszkolu – o czym pamiętać?

#060 Zdalne nauczanie w przedszkolu – o czym pamiętać?

Od poniedziałku 29 marca trwa kolejny już lockdown, którego konsekwencją jest zamknięcie żłobków i przedszkoli. Ostatnią taką sytuację mieliśmy w Polsce dokładnie rok temu. Dla większości przedszkolaków wiąże się to z realizacją edukacji przedszkolnej zdalnie – w domu, w obecności rodzica. To, czy to się uda i jak będzie wyglądać organizacja takiego przedsięwzięcia jak „zdalne przedszkole” zależy od wielu czynników. O czym pamiętać?

#059 Kary w przedszkolu – historia czy aktualne metody?

#059 Kary w przedszkolu – historia czy aktualne metody?

Chciałabym rozpocząć ten tekst optymistycznie i zapewnić, że placówek, w których stosuje się kary wobec dzieci jest mało lub coraz mniej. Niestety nie mogę z całą pewnością tego powiedzieć. Mimo, że o systemach kar i nagród i rezultatach (zwłaszcza emocjonalnych), jakie niosą za sobą mówi się coraz więcej, wielu nauczycieli nadal jest przekonanymi, że nie da się inaczej radzić sobie z grupą kilkulatków. Z czego to wynika? Dlaczego system kar i nagród jest tak atrakcyjny dla dorosłych? Jakie kary najczęściej stosuje się aktualnie w przedszkolach?

#058 Stereotypy płci w przedszkolu

#058 Stereotypy płci w przedszkolu

Stereotypy dotyczące wyglądu, zachowania i wychowywania dotyczą zarówno chłopców, jak i dziewczynek i są powszechnie znane nam wszystkim. Co więcej, jeszcze nie tak dawno były przekonaniami, w których nikt nie doszukiwał się czegoś niewłaściwego. Świadomość rodzicielska nieustannie rośnie i dziś wiemy już, że stereotypy płci mogą być krzywdzące i destrukcyjnie wpływać na to, jakim człowiekiem będzie w przyszłości małe dziecko. Czy przedszkole częściej wzmacnia stereotypowe myślenie, czy uczy jak można inaczej?

#057 Jak reagować na konflikty w przedszkolu?

#057 Jak reagować na konflikty w przedszkolu?

Tam, gdzie jest dużo dzieci, tam są i będą się pojawiać konflikty. Przedszkole jest miejscem niezwykle konfliktogennym. Wystarczy, że ktoś weźmie zabawkę, o której właśnie marzył ten drugi czy potrąci innego stojąc w kolejce, a kłótnię mamy wręcz gwarantowaną. Co tak naprawdę dzieje się w przedszkolu? Jak reagować na dziecięce konflikty? Czy każde spięcie wymaga reakcji dorosłego?

#056 Zerówka w przedszkolu czy w szkole?

#056 Zerówka w przedszkolu czy w szkole?

Myśląc o edukacji sześciolatka i realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego rodzice mogą zdecydować się na jedno z dwóch najpopularniejszych rozwiązań. Sześciolatek może uczęszczać do najstarszej grupy w przedszkolu lub najmłodszej (tzw. „zerowej”) klasy w szkole podstawowej. Która z tych opcji jest bardziej korzystna? Jakie argumenty należy wziąć pod uwagę przy wyborze zerówki? Czy zerówka w przedszkolu jest lepsza?

#055 Przewodnik rodzica – instrukcja obsługi

#055 Przewodnik rodzica – instrukcja obsługi

Masz w domu trzylatka lub młodszego malucha, któremu chcesz znaleźć miejsce w żłobku lub przedszkolu? Nie wiesz jak zabrać się za to zadanie, a w głowie pojawiają się wyłącznie pytania, na które nie znasz odpowiedzi? Mam dla Ciebie narzędzie, które przeprowadzi Cię przez proces poszukiwania przedszkola, weryfikacji i rekrutacji – Przewodnik rodzica przyszłego przedszkolaka! Z tego artykułu dowiesz się jak je używać, żeby wykorzystać w pełni jego potencjał.

#054 Przedszkole Montessori – czy to miejsce dla Was?

#054 Przedszkole Montessori – czy to miejsce dla Was?

Decydując się na poszukiwania przedszkola dla swojego dziecka, większość rodziców trafia na oferty prywatnych przedszkoli prowadzonych zgodnie z założeniami Marii Montessori. Czym się charakteryzują takie placówki? Jak wygląda ich struktura? Czego jako rodzic możesz się spodziewać, decydując się na takie przedszkole? I czy wszystkie placówki, które nazywają się montessoriańskimi – faktycznie takie są? O to wszystko postanowiłam zapytać Anię Adamczyk, nauczycielkę edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej i pedagożkę Montessori, która aktywnie promuje ten nurt w sieci prowadząc blog „Uczymy i bawimy”.

#053 Kiedy do przedszkola? Czy dwulatek może być przedszkolakiem?

#053 Kiedy do przedszkola? Czy dwulatek może być przedszkolakiem?

Wielu rodziców ma dylemat, jaki jest najlepszy czas na rozpoczęcie edukacji przedszkolnej. Czy wszystkie trzylatki muszą trafić do przedszkola? Co, jeśli moje dziecko nie skończyło 3 lat – czy zostanie przyjęte? Czy możliwość korzystania z przedszkola jest dla kogoś obligatoryjna?

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli po przeczytaniu artykułu zostawisz swój komentarz i dasz o nim znać innym Mamom, którym może się on przydać.

Gdybyś chciała dowiedzieć się czegoś więcej
o tym, kim jestem – odsyłam Cię do zakładki O MNIE.

Przyjemnej lektury!

przedszkojak

Zobacz co słychać
na Instagramie, Facebooku i Pintereście!

Pin It on Pinterest