Pop it – czyli silikonowe bąbelki w różnych kolorach i kształtach zalały stragany i miejsca z pamiątkami w wielu miastach. Prawdopodobnie ma je już każdy maluch. Producenci twierdzą, że to zabawka sensoryczna i antystresowa. A ja widzę w niej ogromny potencjał rozwojowy! Sprawdź jakie rozwijające zabawy z wykorzystaniem tego gadżetu możesz zaproponować swojemu dziecku!
1. KOLOROWY KOD
Przebieg zabawy: Narysuj kredkami/flamastrami kod składający się z kolorowych kropek. Następnie połóż go przed dzieckiem i poproś, żeby zgodnie z nim (odczytując go od lewej do prawej) wcisnął bąbelki w kolorach odpowiadających kropkom na kartce.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania kolorów,
- wprowadzenie elementów kodowania.
Stopniowanie trudności: Zacznij od krótkiego kodu (np. 3 kropki) i obserwuj, jak dziecko radzi sobie z tym zadaniem, czy wciska bąbelki w odpowiedniej kolejności.
Jeśli tak, zwiększaj trudność – dłuższy kod.
2. PRZELICZAMY!
Przebieg zabawy: Poproś malucha, żeby przeliczył ilość bąbelków w każdym rzędzie (jeśli ma trudności z liczeniem, zróbcie to razem!). Następnie pozwól mu wcisnąć dowolną ilość bąbelków. Sprawdźcie ile bąbelków nie zostało wciśniętych, przeliczając je wspólnie. Możecie też sprawdzić ile jest takich bąbelków w konkretnym kolorze.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania,
- doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania kolorów.
Stopniowanie trudności: Dla malucha lepszy będzie mniejszy pop it, żeby odczuł sukces z przeliczenia bąbelków w rzędzie. Następnie możemy zwiększać gabaryty pop it’ów.
3. POKONAJ DROGĘ
Przebieg zabawy: Wyznaczcie bąbelek startu (u mnie to lewy górny róg) i mety (prawy dolny róg). Następnie poproś dziecko o przeskakiwanie palcem według twojej instrukcji („w górę”, „w dół”, „w prawo/lewo”), zawsze przeskakując o jeden bąbelek i wciskając go.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie orientacji w przestrzeni,
- ćwiczenie rozpoznawania stron (prawo/lewo).
Stopniowanie trudności: Zacznij od prostej drogi (wielokrotnie w prawo, kilka razy w dół i znów w prawo). W miarę kiedy dziecko dobrze sobie radzi, skomplikuj drogę. Możesz też zamiast komend słownych narysować tę trasę zapisując w rzędzie strzałki.
4. ĆWICZENIE PAMIĘCI
Przebieg zabawy: Przygotujcie planszę z bąbelkami. Powiedz dziecku komendę, które bąbelki ma przycisnąć (np. „Wciśnij dwa żółte i jeden czerwony”) i sprawdź czy wykona to zadanie zgodnie z poleceniem. Następnie rozbuduj komendy.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania,
- doskonalenie umiejętności nazywania i rozpoznawania kolorów.
Stopniowanie trudności: Najpierw krótkie polecenia z dwoma kolorami, a następnie dłuższe, bardziej skomplikowane komendy.
5. PLANSZA Z BĄBELKAMI
Przebieg zabawy: Weź kartkę i coś do pisania. Połóż kwadratowy pop it na kartce. Oznacz rzędy poziome literami, a pionowe cyframi (jak na zdjęciu obok). Poproś dziecko o wciśnięcie bąbelka, który wskażesz według kodu (np. A1, B5, C3 itd.).
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenie rozumienia poleceń,
- wprowadzenie elementów kodowania i programowania.
Stopniowanie trudności: Jeśli dziecko potrafi zaznaczać wskazane pola na planszy, możecie zamienić się rolami. Niech maluch nazywa teraz pola i sprawdza, czy dobrze zaznaczyłeś (możesz się celowo pomylić, by zachęcić go do kontrolowania Twoich ruchów).
6. WYPEŁNIJ DOŁKI
Przebieg zabawy: Przygotujcie planszę z bąbelkami i drobne elementy (borówki/ciecierzycę/kulki do mleka). Dla maluchów dobrze, żeby były to jadalne i bezpieczne przedmioty. Zadaniem dziecka jest paluszkami lub za pomocą pęsety wypełnienie kuleczkami wszystkich dołków na planszy.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie chwytu pęsetkowego,
- ćwiczenie koncentracji uwagi.
Stopniowanie trudności: Im starsze dziecko, tym warto zaproponować mu mniejsze elementy (np. ziarenka pieprzu).
7. TANIEC Z BĄBELKAMI
Przebieg zabawy: Oprócz pop it będziecie potrzebować jeszcze odtwarzacza muzyki. Wybierz ulubiony utwór dziecka i poproś, żeby tańczył w jej rytm, a planszę połóż w pobliżu (np. na stole). Kiedy zatrzymasz muzykę, powiedz dziecku jaki kolor bąbelka ma wcisnąć. Maluch powinien to zrobić jak najszybciej i się nie pomylić!
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie koordynacji ruchowej całego ciała,
- rozwijanie percepcji słuchowej (reagowanie na stop w muzyce).
Stopniowanie trudności: Zacznij od pojedynczych poleceń, a później rozbuduj je (kilka bąbelków) albo skracaj czas muzyki.
8. DO RYTMU!
Przebieg zabawy: Do tej zabawy również możecie użyć odtwarzacza muzyki. Postarajcie się wciskać bąbelki dokładnie w rytm słyszanej piosenki. Możecie też sami zaśpiewać znaną dziecku piosenkę albo użyć wyliczanki.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej i poczucia rytmu,
- doskonalenie koncentracji uwagi.
Stopniowanie trudności: Im starsze dziecko, tym szybsze może być tempo zaproponowanej piosenki.
9. ODTWÓRZ KSZTAŁT
Przebieg zabawy: Pokaż starszakowi przygotowane przeze mnie plansze albo narysuj własne. Czarne kropki oznaczają wciśnięte bąbelki. Poproś, żeby odwzorował symbol z grafiki.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wprowadzenie elementów kodowania i programowania.
Stopniowanie trudności: Zacznij od łatwiejszych symboli (serce, drzewo), a później tych bardziej wymagających.
10. ZAMKNIJ OCZY!
Przebieg zabawy: Zasłoń dziecku oczy i podaj do ręki planszę z losowo wciśniętymi bąbelkami. Zadaniem malucha jest policzyć ile bąbelków w rzędzie jest wciśniętych. Ważne, żeby ocenił to wyłącznie za pomocą dotyku.
Co rozwija ta zabawa?
- ćwiczenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie percepcji dotykowej.
Stopniowanie trudności: Malucha warto wesprzeć wskazując mu rząd (prowadząc jego rękę albo zasłaniając kartkami inne rzędy).
Wiedziałaś, że z tymi niewinnymi bąbelkami można zrobić aż tyle? A moje zabawy z wykorzystaniem pop it na pewno nie wyczerpują wszystkich możliwości! Bawcie się dobrze!
Chcesz posłać tę treść dalej? Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz link do tego artykułu innym rodzicom. A jeśli jesteś na Instagramie, podziel się tym materiałem z innymi i pokaż jak Wy bawicie się z bąbelkami! Możesz to zrobić klikając w grafikę obok, która przeniesie Cię bezpośrednio na przedszkojakowe konto na Instagramie.